Individuele trajecten

Manon Pepers Professional Organizing kan voorlopig helaas geen nieuwe cliënten aannemen.

Hieronder kun je lezen wat de mogelijkheden zijn voor een individueel traject (werk, privé of een combinatie daarvan). Elk traject is maatwerk en jouw vraag is bepalend voor de inhoud ervan. De mogelijkheden voor individueel advies:

  1. Individueel snelkookadvies-op-maat m.b.t. organiseren of timemanagement (1 sessie van 2 uur).
  2. Individueel adviestraject-op-maat (6 sessies van 3 uur).
  3. Individueel verdiepingstraject ‘Bewustwording’ (4 sessies van 1,5 uur).
  4. Individueel onderhoudstraject (3 sessies van 1,5 uur).

1 Individueel snelkookadvies-op-maat (2 uur)

snel advies organiseren en timemanagementHeb je een concrete vraag m.b.t. organiseren of timemanagement? Dan kun je kiezen voor een individueel snelkookadvies van 2 uur. Uitgaande van jouw vraag, krijg je twee uur advies-op-maat en een aantal praktische handvatten waarmee je na afloop meteen aan de slag kunt. Ik kan met je meedenken over zaken als:

  • Hoe je je huis, werkplek of computerbestanden slim kunt organiseren.
  • Hoe je blijvend op orde kunt komen.
  • Hoe je je tijd beter kunt managen zodat je meer rust gaat ervaren.
  • Hoe je realistischer kunt plannen en prioriteiten stellen.

Duur: 2 uur
Prijs: € 95,- (voor particulieren incl. BTW, voor bedrijven excl. 21% BTW)
Plaats: Kantoor Manon Pepers Professional Organizing
Voor wie: zzp’ers, individuele medewerkers bedrijven, particulieren

2 Individueel adviestraject-op-maat (6 x 3 uur)

Heb je behoefte aan een uitgebreid individueel advies-op-maat en concrete hulp bij het aanpakken? Dan is er het individueel adviestraject bestaande uit 6 sessies van 3 uur (privé-situatie, werk of een combinatie daarvan).

Individueel traject Manon PepersWaarom 6 sessies? Ik heb gemerkt dat 6 sessies het minimum is om samen een stevige basis te kunnen leggen en de meest dringende zaken te kunnen veranderen. Als je uitgebreid wilt lezen hoe zo’n individueel traject er in de praktijk uit ziet: Voorbeeld uit de praktijk.

“We wilden een rustige overzichtelijke werkplek, maar op één of andere manier leek dat niet te lukken. Met hulp van Manon kwamen we tot de conclusie dat we te weinig logica gebruikten in onze opbergsystemen en te veel bewaarden. Juist op de momenten dat we dreigden vast te lopen kwam ze met aanvullende adviezen en goede moed. Uiteindelijk is het mooi gelukt: een werkkamer waar we dagelijks met plezier gebruik van maken. “

De inhoud van het individuele adviestraject-op-maat

Je kunt advies en concrete hulp krijgen m.b.t. de volgende onderwerpen (werk, privé, of een combinatie daarvan):

  • Werkplekorganisatie: het slim indelen, logisch organiseren en opruimen van je werkplek of kantoor aan huis: bureau, ladenblok en kasten en het aanpakken van achterstallig onderhoud (papierstapels, rommelige kasten).
  • Organiseren van je huis (of een deel daarvan): het slim organiseren, op orde brengen en opruimen van één of meer ruimtes in huis, alsook advies over handige opbergsystemen: het logisch opbergen van allerlei zaken in huis.
  • Administratie en werkarchief organiseren: het aanbrengen van structuur in je administratie en/of werkarchief zodat je zaken snel terug kunt vinden: papieren categoriseren, uitzoeken en handig archiveren in hangmappen, ordners, tijdschriftencassettes of archiefdozen.
  • E-mail-inbox organiseren: e-mail organiseren in een heldere, eenvoudige mappenstructuur en vervolgens opschonen.
  • Digitale bestanden organiseren: bestanden en/of foto’s organiseren in een heldere, eenvoudige mappenstructuur en vervolgens opschonen.
  • Timemanagement (goed met je tijd omgaan): prioriteiten stellen, keuzes maken, realistisch plannen, overzicht houden in je agenda, afstemmen takenlijst/acties uit e-mail/agenda, stoppen met multitasken, rekening houden met je energieverdeling over dag/week, balans inspanning/ontspanning.
  • Werk- en/of administratieve routines  invoeren:  het bedenken en invoeren van een aantal strategische werk- en/of administratieve routines om je nieuwe structuur te onderhouden en tijd en energie te besparen (e-mail afhandelen, werkplek opgeruimd houden, werkprocessen slim organiseren, administratie afhandelen, archief bijhouden).
  • Huishoudelijke routines invoeren:  het bedenken en invoeren van een aantal strategische huishoudelijke routines om je nieuwe structuur te onderhouden en om tijd en energie te besparen (huis opgeruimd houden, huishoudelijke processen slim organiseren: boodschappen, wassen, strijken, koken en schoonmaken).
  • Bewustwording van patronen (belemmerende patronen herkennen, onderzoeken en veranderen): ik zet je aan het denken over patronen die ik bij je zie (gedrag en overtuigingen) die je ervan weerhouden om op orde te komen.

Voorbeelden van belemmerende patronen

  • Kiezen voor korte-termijngemak i.p.v. langere-termijnoplossingen (ik leg het maar even hier neer, want weet niet wat ik ermee moet/heb nu geen zin/ben te moe/het komt straks wel).
  • Moeite met afronden (je vindt het leuker om ergens aan te beginnen dan om iets daadwerkelijk helemaal af te maken; daardoor liggen er nog een heleboel onaffe projecten die je blijven achtervolgen).
  • Perfectionisme (je beschouwt veranderen en iets nieuws leren niet als een proces, maar als iets dat je meteen perfect moet beheersen, wat erg demotiveert omdat het niet haalbaar is).
  • Uitstelgedrag, niet doen wat je je had voorgenomen (je houdt je niet aan je planning, bijvoorbeeld omdat er leukere dingen voorbijkwamen; of je ziet vaak ergens tegenop, dus je schuift werk vooruit).
  • Negatieve gedachten als: ‘het gaat me toch niet lukken om op orde te komen’ (dit soort ononderzochte gedachten ontnemen je alle energie) .
  • Moeite met ‘nee’ zeggen en grenzen stellen (je zegt automatisch ‘ja’ als iemand iets aan je vraagt, zonder eerst bij jezelf af te checken of je het wel wilt, of het wel uitkomt en of het wel bij je past).
  • Steeds nieuwe organisatiesystemen invoeren (je bedenkt elke keer weer een nieuw systeem, waardoor je jezelf nooit werkelijk de kans geeft om ermee te leren werken).
  • Niet goed voor jezelf zorgen (onvoldoende pauzeren en tussentijds opladen, te lang doorgaan, je eigen grenzen overschrijden, niet goed luisteren naar jezelf).

Methoden om je te helpen patronen te herkennen en veranderen

Patronen herkennen gedragKernkwadrant en schaduwkanten: Zonder bewustwording geen verandering! Om je te helpen belemmerende patronen te herkennen, benoem ik ze en bespreken we ze. Daardoor ga je ze steeds vaker bij jezelf herkennen en kun je besluiten het anders te doen. Ik gebruik hiervoor het Kernkwadrant (inzicht in je valkuilen en de weg eruit) en schaduwkanten.

The Work van Byron Katie: Om belemmerende gedachten en overtuigingen op waarheid te onderzoeken (het lukt me toch niet, als ik mijn grenzen stel vindt niemand mij aardig meer etc.) kunnen we tijdens het traject ook samen één of meer Work-sessies doen. Een Work-sessie duurt ongeveer een uur, waarin je werkt met één belemmerende gedachte. Ik werk er heel regelmatig mee, met goed resultaat: het werkt bevrijdend en geeft een ander perspectief.

Simpele lichaams- en onstpanningsoefeningen: Verder gebruik ik af en toe simpele oefeningen om je te helpen tot rust te komen of iets duidelijk te kunnen voelen. Bv om jezelf stevig op de grond te voelen staan (om het verschil te ervaren tussen ‘in je hoofd zitten’ en stevig op de grond staan, handig als je vaker ‘nee’ wilt leren zeggen).

Wil je uitgebreider lezen hoe een individueel traject eruit ziet? Lees hier meer.

“Wat ik als heel prettig heb ervaren zijn de ontspanningsoefeningen. Ik ben zelfs een cursus yoga aan het volgen!”

De praktische aspecten van het individuele adviestraject

Concrete hulp bij aanpakkenAdvies op maat én concrete hulp bij het aanpakken: De precieze inhoud van het individuele traject van 6 sessies bepalen we samen, tijdens een oriënterend gesprek. Je krijgt tijdens het traject advies dat is toegesneden op jouw persoon, dat voor jou werkt. En ook concrete hulp: ik kan je helpen met daadwerkelijk samen opruimen en organiseren van ruimtes, kasten of een werkplek, of het samen anders organiseren en indelen van je administratie of je computerbestanden. Een traject is altijd een combinatie van ‘handen uit de mouwen’ en inzicht krijgen.

“Manon heeft mij enorm op weg geholpen mijn huis en kantoor aan te pakken. Ze houdt je bij de les en is ook niet te beroerd zelf de handen uit de mouwen te steken. Sterk is de systematische aanpak en naast het begrip dat zij heeft voor jou en je situatie durft zij je ook te confronteren met je patronen en de gevolgen daarvan in je huis en systeem. Daarnaast schudt zij praktische oplossingen en tips uit haar mouw waar ik in ieder geval wat mee kan.”

Gefaseerde planning 6 sessies: De 6 sessies worden ingepland met steeds voldoende tijd ertussen. In elke werksessie gaan we samen aan de slag gaan en bespreken we allerlei zaken; tussen de sessies in pak je zelf een aantal afgesproken klussen aan en voer je de nieuwe structuur verder door. Je wordt je steeds bewuster van wat je eigenlijk doet en wat wel en niet werkt.

Kostenbeperking en mogelijkheid om te oefenen: Deze gefaseerde werkwijze heeft een tweeledig voordeel: het beperkt de kosten (anders zou een traject veel langer duren) én je oefent zelf met de nieuwe structuur en maakt je een nieuwe manier van denken eigen. Want daar gaat het om: als je echt iets wilt veranderen, dan is oefenen noodzakelijk.

Handleiding: Voorafgaand aan het traject krijg je een handleiding met de onderwerpen die in het traject aan bod gaan komen toegestuurd per e-mail, zodat je je kunt voorbereiden. Deze handleiding is ook bedoeld als naslagwerk voor na het traject.

Jíj moet het doen: Ik help, adviseer en doe suggesties, zoveel mogelijk toegespitst op jouw persoon en situatie. Maar jíj moet uiteindelijk het werk doen! Dat is de bepalende factor in elk traject. Als je tijd en energie steekt in het invoeren van de nieuwe structuur en bereid bent patronen in jezelf te veranderen, dan gaat het je lukken.

Tussentijds bellen of mailen: Tussen de sessies in kun je me altijd bellen of mailen als je vragen hebt of iets wilt overleggen, of als je vastloopt of ontmoedigd raakt. Dan praat ik je er telefonisch doorheen.

Wil je weten wat opdrachtgevers vonden van het individuele traject? Lees hier meer.

Duur: 6 sessies van 3 uur 
Prijs: € 1195,- (voor particulieren incl. BTW, voor bedrijven excl. 21% BTW)
Plaats: bij jou thuis of op kantoor
Voor wie: particulieren, zzp’ers, individuele medewerkers bedrijven

3 Individueel verdiepingstraject bewustwording (4 x 1,5 uur)

BewustwordingAan het eind van een individueel traject van 6 sessies heb je een stevige basis gelegd, en heb je daadwerkelijk allerlei zaken veranderd of in gang gezet. Daarmee stopt je veranderingsproces niet, je gaat verder met de handvatten die je inmiddels hebt. De sleutel tot op orde blijven op langere termijn, ben je zelf.

Verandering van gedrag en overtuigingen is belangrijk, omdat je zonder die verandering het risico loopt terug te vallen in oude gewoontes. Het gaat niet werken om hetzelfde te blijven doen, maar andere resultaten te verwachten.

Daarom bied ik een individueel verdiepingstraject ‘Bewustwording’ aan, om overtuigingen te doorbreken en tot blijvende verandering te komen. In 4 kernachtige sessies zoomen we nog verder in op jouw contraproductieve gewoontes, gedrag en overtuigingen. M.b.v. het Kernkwadrant, schaduwkanten en The Work gaan we verder de diepte in, om te komen tot verandering.

Duur: 4 sessies van 1,5 uur
Prijs: € 375,- (voor particulieren incl. BTW, voor bedrijven excl. 21% BTW)
Plaats: kantoor Manon Pepers Professional Organizing
Voor wie: particulieren, zzp’ers, individuele medewerkers bedrijven

4 Individueel onderhoudstraject (3 x 1,5 uur)

Na afloop van een individueel traject en/of een verdiepingstraject kun je een nog een onderhoudsabonnement afsluiten van drie sessies. Deze sessies zijn bedoeld als nazorg; álles om ervoor te zorgen dat je blijvend op orde komt en niet terugvalt!

 “Het blijft opletten (je valt heel gauw terug in je oude gewoontes) maar de nieuwe gewoontes zijn het waard om toe te passen!”

We kunnen dan bespreken wat er goed en minder goed gaat, of je bent teruggevallen in oude patronen en hoe je jezelf weer op gang krijgt. Je krijgt advies om nog zaken te veranderen of verbeteren, en we kijken heel praktisch vooruit naar wat je nog nodig hebt om op orde te blijven.

Duur: 3 sessies van 1,5 uur
Prijs: € 275,- (voor particulieren incl. BTW, voor bedrijven excl. 21% BTW)
Plaats: kantoor Manon Pepers Professional Organizing
Voor wie: particulieren, zzp’ers, individuele medewerkers bedrijven