The Work

Overtuigingen onderzoeken The WorkAls mens hebben we de hele dag door vele gedachten in ons hoofd. We hebben allerlei oordelen over anderen en over onszelf. En we hebben dieperliggende overtuigingen die ons de hele dag door aansturen.

Voorbeelden oordelen en overtuigingen

  • Mijn man moet meer bewegen (en hij doet het niet).
  • Ik moet dun zijn (terwijl de spiegel duidelijk maakt dat je volslank bent).
  • Ik zou niet ziek moeten zijn (terwijl je geveld bent door griep).
  • Ik ben niet goed genoeg.
  • Het gaat me toch nooit niet lukken om op orde te komen.
  • Als ik mijn grenzen stel, vinden mensen me niet aardig meer.
  • Ik moet aardig gevonden worden.
  • Alles wat ik doe moet meteen perfect zijn.
  • Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Lijden door on-onderzochte gedachten

We lijden meestal niet zozeer door de feitelijke omstandigheden waarin we zitten, maar door onze gedachten daarover. En daar zit de sleutel. Oordelen en overtuigingen zijn slechts (subjectieve) gedachten, géén feitelijkheden! Helaas gaan we er doorgaans vanuit dat ze wáár zijn, zonder te checken of dat wel klopt.

The methode The Work

Gelukkig is er The Work: een eenvoudige en doeltreffende methode om gedachten, oordelen en overtuigingen op waarheid te onderzoeken. De methode is ontwikkeld door de Amerikaanse Byron Katie. Zij heeft meerdere boeken geschreven over deze methode; haar basisboek is in het Nederlands verkrijgbaar onder de titel: ‘Vier vragen die je leven veranderen’.

De methode is er op gericht om je op een zachtaardige manier los te maken van je vastgeroeste gedachtenpatronen.

De vier vragen (eerste deel)

Je gebruikt The Work voor één gedachte, oordeel of overtuiging per keer, die je zo kort en bondig mogelijk formuleert. Bijvoorbeeld: ‘Mensen moeten mij aardig vinden’ (een flink belemmerende gedachte als je je grenzen meer wilt gaan stellen). Je begint met het stellen van de volgende vier vragen:

  1. Is het waar?
  2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
  3. Wie ben je als je deze gedachte denkt?
  4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Dit eerste onderdeel van de methode geeft al meteen inzicht en verandering. Daarna ga je naar het tweede deel van de methode: de omkeringen.

De omkeringen (tweede deel)

Je neemt je oorspronkelijke gedachte en kijkt of je die kunt omkeren naar het tegenovergestelde. Is deze omkering ook waar, net zo waar, of meer waar? Vervolgens geef je drie specifieke, concrete voorbeelden ter ondersteuning. Dit is nodig, omdat anders je ‘mind’ kan wegvluchten.

Daarna kijk je of er nog meer omkeringen te vinden zijn. Ook voor die omkeringen beantwoord je één voor één de vraag of ze waar zijn. En je geeft van elke omkering drie concrete voorbeelden. Soms zijn er maar 2 of 3 omkeringen te vinden, maar soms ook wel 5 of 6. Ook als het in eerste instantie rare zinnen lijken: tóch serieus nemen en onderzoeken. Je gaat door tot je alle mogelijke omkeringen hebt gehad.

Als je werkt met de gedachte ‘Mensen moeten mij aardig vinden’, zouden de te onderzoeken omkeringen zijn:

  • Mensen hoeven mij niet aardig te vinden.
  • Ik moet andere mensen aardig vinden.
  • Mensen moeten mij onaardig vinden.

De voordelen van The Work

  • Het is geen puur rationele methode, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo te zijn. Daarom werkt het dieper door dan alleen maar op het niveau van je verstand.
  • The Work-sessie ís het werk. Je hoeft daarna niet meer allerlei dingen te gaan doen, of te doorbreken. Dat is in de Work-sessie al gebeurd. Je wacht af en kijkt wat je merkt in je leven.
  • Het effect van een Work-sessie is vaak wonderbaarlijk. Na een Work-sessie kun je je heel licht, opgelucht en bevrijd voelen (ook al hoeft dat niet per se). Er gebeurt écht iets.

Je kunt hier verder lezen over individuele trajecten, en hier over wat je kunt verwachten.